Schindler eerste liftenproducent met een Lean and Green Award

Tijdens de BedrijfsautoRAI van afgelopen oktober ontving Schindler als eerste liftenproducent een Lean and Green Award in de categorie ‘Personal Mobility’. Voorwaarde is dat Schindler zich in vijf jaar tijd verplicht om 20% minder CO2 uit te stoten. Maatregelen zoals de verduurzaming van het wagenpark, een online tool voor energiebewust rijden en een routeplanningssysteem, moeten ervoor zorgen dat die CO2 reductie gehaald wordt.

Lean and Green is het stimuleringsprogramma van Connekt, het onafhankelijk netwerk voor slimme, duurzame en sociale mobiliteit. Het netwerk streeft ernaar bedrijven en overheid naar een hoger duurzaamheidsniveau te brengen met maatregelen die zowel kostenbesparingen opleveren alswel de belasting op ons milieu verminderen.

 

Lean&GreenLR-8512

 

Verduurzamen van het wagenpark
Schindler Nederland is onderdeel van de wereldwijde Schindler Group die zich jaren geleden al heeft gecommitteerd aan het verduurzamen van haar producten en haar manier van werken. Zo heeft het concern ondermeer een innovatief planningssysteem ontwikkeld waarmee monteurs hun route kunnen optimaliseren en op die manier veel minder kilometers rijden. Rob Jue, directeur Nieuwbouw en Modernisering van Schindler Nederland, vertelt dat Nederland een van de eerste landen van de groep is die dit systeem gebruikt. ‘Onze ruim 275 storings- en onderhoudsmonteurs hebben allemaal een leaseauto omdat ze de hele dag onderweg zijn naar klanten. Vanwege dat uitgebreide wagenpark bereiken we met de juiste maatregelen al een groot deel van de totale reductie. We leasen alleen energiezuinige auto’s met A of B label. Ook rijden er een aantal elektrische en hybride auto’s. Volgend jaar introduceren we voor onze medewerkers een online tool over het nieuwe rijden. We streven ernaar dat ze met die kennis bewuster en daarmee zuiniger gaan rijden.

Daarnaast vragen we onze medewerkers met de trein naar onze internationale kantoren in de Benelux te reizen in plaats van met de auto. We zijn goed op weg en ik heb er het volste vertouwen in dat we in 2018 minimaal 22 % minder CO2 uitstoten.’

Jue vindt het een treffende bijkomstigheid dat Schindler met haar wagenparkinitiatieven in de categorie ‘Personal Mobility’ van het stimuleringsprogramma valt. Hij ziet Schindler als een urban mobility provider die wereldwijd 1 miljard mensen ‘verticaal’ vervoert in gebouwen en in de periferie van die gebouwen. Een andere vorm van personal mobility waar Schindler eveneens hard aan de weg van verduurzaming timmert. Met slimme oplossingen zoals liften die automatisch overgaan op een spaarstand als ze niet in gebruik zijn, het toepassen van lichte materialen, slimme besturingssystemen die een zuinige inzet van liften regelen en het gebruik van ledverlichting.

De Schindler Group ziet verduurzaming als een voortdurende verplichting aan het milieu. Het concern stimuleert management en medewerkers dan ook om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor duurzame keuzes in het dagelijks werk.